PLYMOUTH SATELLITE 1966

MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR    MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR   MOPAR

Ett renoveringsobjekt har kommit till Highstorp.
Det är en Plymouth Satellite 1966 årsmodell. Den behöver en rejäl renovering.
Det fanns ingen motor och låda i den när den kom hit. Meningen är att det skall i en strokad 383
med manuell 4-växlad låda. En riktig gatracer är det meningen att det skall bli.
Först så skall hela bilen bli plåtren och lagas upp. Därefter blir det att passa in motor och växellåda
eftersom det har varit automat i den innan. Renoveringen kommer att kunna följas här på sidan, 
allt eftersom jag orkar att uppdatera
.

PS
JAG ÄR TACKSAM FÖR HJÄLP OCH RÅD TILL MANUELL VÄXELLÅDA
EFTERSOM JAG ALDRIG HAR SATT IHOP EN SÅDAN FÖRUT.

                         Plymouth Satellite 1966                Plymouth Satellite 1966  
                                                                                                    HÄMTAD 2007-01-07 

                          Plymouth Satellite 1966               Plymouth Satellite 1966

                                                                 
                                  
                                                                              Nu är bilen tömd på alla lösa delar, så som lister kofångare inredning m m.
                                                                                     Bilen är nedslipad till plåtren och det är bara att ta tag i svetsen.

                    
                                             Tid att börja med spacklingen                                                       Färdigspacklad för att rulla in i "lackboxen"

                     
                                                      Grundmålad....................                                                                        och till slut guldmetallic

 

Motorrenovering

                                                                       
                                                                          Grundämnet, objektet, Mopar 383 1966 , hemtagen från Osbyskroten.
                                                                                             Skall bli en 493cc" när den är färdig
                                                                                      Borr 4,28", 4,25"stroke från 440 source. (8liter)

                  
                          Nyborrad 0,030" och provmontering av växellåda                                     Urtag i blocket för att vevstakarna skall kunna gå runt

                 
                                 Vevaxeln på plats. Går lätt och fint                                                                                            Nöjd man
              

                    
                  Mopargurun Leif Anghagen kontrollerar kolvar och vevstakar          Modellera på kolven för att kontrollera att den inte slår i ventilerna. Gick fritt.

                   
                 Byte till Super Lock" retainers i titan och nya 10gr knaster                                                    Rullvippor från 440 source på plats
                                              för att klara höga lyft

                  
                                  Motor färdig söker hem i Satellite -66                                                                         En ännu mera nöjd man

 

     Motorrecept Mopar 493cc"

: Block Mopar 383 borr 4,28cc"
: Vevaxel 4340 stål Platinum series för att klara 1000+ HK från 440 sourse,  4,25" slag
: Vevstakar 4340 stål platinum series 
: Smidda fullflytande lättviktskolvar, 9,8 komp
: Lager från Clevite
: Kolvringar från Childs & Alberts
: Allt ihopsatt med ARP bult
: Stealth aluminiumtoppar Insug 2,14" Avgas 1,81"  84 cc
: 10gr knaster och retraineras för att klara ett lyft upp till 600
: Kamaxel Comp. Cams Hydraulisk kamaxel Lyft 545/545 Duration 285/297
: Stötstänger Crane 4130 chromemoly stål längd 8,25" dia 0,37688"
: Rullvippor i Aluminium från 440 source
: Insug Edelbrock 2 plans rpm insug
: Bränslepump Holley mekanisk 110 gallon / timme
: Förgasare Edelbrock 1412 800 cfm 4-port manuell choke
: Tändsystem Mopar performance MSD 6aln
: Fördelare Mopar Perfemance elektonisk med vacum
Tändspole: Mopar Performance
: Tändkablar MSD 8,5 mm
: Ventilkåpor och luftrenare från mopar performance
: Headders Hooker competions 2"
: Viktjusterat och balanserat av MMR
: Borrat av bröderna HALL  
:+ mycket mera

Ett stort tack till

Leif, Tord, Mats, Hans, Jane med kaffe, Lans mekaniska +alla andra 

 

Motor och växellåda lyfts på plats i ett stycke

                      

                      

                                                 Nu återstår bara en massa jobb med allt runt omkring,
                                         såsom insug, förgasare, hedders, eldragning mm, mm.


                                                Den stora dagen när motorn skall startas

                  
                   
En sista koll så att ventiler och tändning är rätt justerat                                   Allt på plats....................

                  
                     
                      
Efter lite funderande så var det troligen endast lite mer POWER i batteriet som behövdes
                                    för att den skulle vakna till liv. När den väl tände spann den som en katt. 
                                                            Vilket sound alltså. Det var underbart att höra.
                                          På kvällen kom Tord och Git och vi körde till cruisingen i Landskrona.
                            Efter det la Tord sin välsignade hand över den och log sitt största smajl när den starta igen.
                                                                   Klicka här för att se och höra den igång

                  

                                 

 


                   

              

 

Email

                                                                             Bakåt                                                               Startsida

GÄSTBOK

signerad:kjell

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Webstats4U - Free web site statistics Personal homepage website counter