PLYMOUTH SATELLITE
1966
Ett renoveringsobjekt har kommit till Highstorp.
Det är en Plymouth Satellite 1966 årsmodell. Den behöver en rejäl
renovering.
Det fanns ingen motor och låda i den när den kom hit. Meningen är att det
skall i en strokad 383
med manuell 4-växlad låda. En riktig gatracer är det meningen att det skall
bli.
Först så skall hela bilen bli plåtren och lagas upp. Därefter blir det att
passa in motor och växellåda
eftersom det har varit automat i den innan. Renoveringen kommer att kunna
följas här på sidan,
allt eftersom jag orkar att uppdatera.
PS
JAG ÄR TACKSAM FÖR HJÄLP OCH RÅD TILL MANUELL VÄXELLÅDA
EFTERSOM JAG ALDRIG HAR SATT IHOP EN SÅDAN FÖRUT.
HÄMTAD 2007-01-07
Nu är bilen tömd på alla lösa delar, så som lister kofångare
inredning m m.
Bilen är nedslipad till plåtren och det är bara att ta tag i svetsen.
Tid att börja med
spacklingen
Färdigspacklad för att rulla in i "lackboxen"
Grundmålad....................
och till slut guldmetallic
Motorrenovering
Grundämnet, objektet, Mopar 383 1966 , hemtagen från Osbyskroten.
Skall bli en 493cc" när den är färdig
Borr 4,28", 4,25"stroke från 440 source. (8liter)
Nyborrad 0,030" och provmontering av växellåda Urtag i blocket för att vevstakarna skall kunna gå runt
Vevaxeln på plats. Går lätt och
fint
Nöjd man
Mopargurun Leif Anghagen kontrollerar kolvar och
vevstakar Modellera på kolven för att kontrollera att den inte slår i ventilerna. Gick
fritt.
Byte till Super Lock" retainers i titan och nya 10gr
knaster Rullvippor från 440 source på plats
för att klara höga lyft
Motor färdig söker hem i Satellite
-66 En ännu mera nöjd man
Motorrecept Mopar 493cc"
: Block Mopar 383 borr
4,28cc"
: Vevaxel 4340 stål Platinum series för att klara 1000+ HK från 440 sourse,
4,25" slag
: Vevstakar 4340 stål platinum series
: Smidda fullflytande lättviktskolvar, 9,8 komp
: Lager från Clevite
: Kolvringar från Childs & Alberts
: Allt ihopsatt med ARP bult
: Stealth aluminiumtoppar Insug 2,14" Avgas 1,81" 84 cc
: 10gr knaster och retraineras för att klara ett lyft upp till 600
: Kamaxel Comp. Cams Hydraulisk kamaxel Lyft 545/545 Duration 285/297
: Stötstänger Crane 4130 chromemoly stål längd 8,25" dia 0,37688"
: Rullvippor i Aluminium från 440 source
: Insug Edelbrock 2 plans rpm insug
: Bränslepump Holley mekanisk 110 gallon / timme
: Förgasare Edelbrock 1412 800 cfm 4-port manuell choke
: Tändsystem Mopar performance MSD 6aln
: Fördelare Mopar Perfemance elektonisk med vacum
Tändspole: Mopar Performance
: Tändkablar MSD 8,5 mm
: Ventilkåpor och luftrenare från mopar performance
: Headders Hooker competions 2"
: Viktjusterat och balanserat av MMR
: Borrat av bröderna HALL
:+ mycket mera
Ett
stort tack till
Leif,
Tord, Mats, Hans, Jane med kaffe, Lans mekaniska +alla andra
Motor
och växellåda lyfts på plats i ett stycke
Nu återstår
bara en massa jobb med allt runt omkring,
såsom insug, förgasare, hedders, eldragning mm, mm.
Den stora dagen när motorn skall startas
En sista koll så att
ventiler och tändning är rätt
justerat
Allt på plats....................
Efter lite funderande
så var det troligen endast lite mer POWER i batteriet som behövdes
för att den skulle vakna till liv. När den väl tände spann den som en
katt.
Vilket sound alltså. Det var underbart att höra.
På kvällen kom Tord och Git och vi körde till cruisingen i Landskrona.
Efter det la Tord sin välsignade hand över den och log sitt största smajl
när den starta igen.
Klicka här
för att se och höra den igång
Email
Bakåt
Startsida
GÄSTBOK
signerad:kjell
|